Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 16. kedd, Csongor

ÁSZ: a Prizma vagyongazdálkodása megfelelt az előírásoknak

Újbuda   |   2017, július 26 - 13:21
Nyomtatóbarát változatSend by email

Lezárult a kizárólagos önkormányzati tulajdonú Újbuda Prizma Szociális Fejlesztési és Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. ellenőrzése. Az Állami Számvevőszék a 2012-2015 közötti időszakra nézve értékelte a társaság gazdálkodásának szabályszerűségét és megállapította, hogy a tulajdonos önkormányzat szabályszerűen gyakorolta tulajdonosi jogait, a társaság fizetőképessége biztosított volt, az Újbuda Prizma Kft. vagyongazdálkodása megfelelt az előírásoknak.

Az Állami Számvevőszék jelentése szerint az önkormányzat a tulajdonosi jogok gyakorlásának kereteit szabályszerűen meghatározta, a tulajdonosi jogokat az arra jogosultak megfelelően gyakorolta a társaság felett. A képviselő-testület a társaság beszámolójának elfogadásáról a felügyelőbizottság írásbeli jelentésének birtokában döntött. Javadalmazással összefüggő szabályokat a képviselő-testület nem alkotott. Az önkormányzat belső ellenőrzése a társaságnál 2014-ben végzett ellenőrzést, mellyel támogatta a szabályszerű működés kontrollját. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság saját vagyonának nyilvántartása szabályszerű volt. Rendelkezett az előírásoknak megfelelő számviteli szabályzatokkal, azonban a számviteli politika aktualizálása maradéktalanul nem történt meg.

Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata a 100 százalékos tulajdonában lévő Újbuda Prizma Szociális Fejlesztési és Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.-t a hátrányos helyzetben lévő emberek társadalmi felzárkóztatásának és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának elősegítése céljával hozta létre. A társaság olyan területeken látott el feladatotokat, mint a tartós munkanélküliség okozta szociálpszichológiai ártalmak csökkentése, a munkahelyteremtés, a megváltozott munkaképességű, illetve fogyatékkal élő személyek tartós foglalkoztatása, a lelki sérültek rehabilitációja, az esélyegyenlőség elősegítése, képzés és foglalkoztatáshoz kapcsolódó szolgáltatások nyújtása, valamint a helyi közutak, köztisztaság és települési környezet kialakítása és fenntartása. 2012-ben a fő tevékenységként útkarbantartási feladatokat ellátó „ÚT XI” Nonprofit Kft. beolvadt a társaságba, így az alapításkori 43 millió Ft törzstőke 58 millió Ft-ra, az összes bevétele pedig a 2012. évi 551 millió Ft-ról 1 milliárd 172 millió Ft-ra emelkedett.

A társaság 2012-ben veszteségesen, 2013-2015 között nyereségesen gazdálkodott, fizetőképessége biztosított volt. A rövid lejáratú kötelezettségeinek döntően határidőben eleget tudott tenni. A társaság a tervezési, beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségének határidőben eleget tett. A közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét nem szabályozta. A bevételeket, a ráfordításokat, továbbá a beruházásokat, felújításokat szabályszerűen számolta el. A társaság az önköltségszámítás rendjére vonatkozó szabályzat készítésére nem volt kötelezett. A termékek és szolgáltatások díjának kialakításakor az aktuális piaci árakat, továbbá a kereslet kínálat alakulását vette figyelembe. Az ÁSZ a társaság ügyvezetőjének kettő, a polgármesternek egy javaslatot tett, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Az Állami Számvevőszék kiemelt célja, hogy a helyi önkormányzatok gazdálkodásában rejlő pénzügyi kockázatok feltárásával, az államháztartáson kívülre nyújtott költségvetési támogatások és ingyenes vagyonjuttatások, valamint az államháztartáson kívül működő feladat-ellátó rendszerek ellenőrzéseivel hozzájáruljon ahhoz, hogy a közpénzeket az államháztartáson kívül működő szervezetek is átlátható, rendezett módon használják fel. Ennek érdekében az ÁSZ ütemezetten ellenőrzi az önkormányzati tulajdonban lévő gazdálkodó szervezeteket, melynek keretében került sor az Újbuda Prizma Szociális Fejlesztési és Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. ellenőrzésére is.