Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 30. kedd, Katalin, Kitti

Az új kerékpársáv összeköti Budát és Pestet

Újbuda   |   2022, augusztus 15 - 09:15
Nyomtatóbarát változatSend by email

Elkészült a nagykörúti kerékpársáv újbudai folytatása; a kerületben végzett fejlesztéseknek köszönhetően a Nyugatitól a Kelenföldi pályaudvarig kijelölt pályán tekerhetnek a biciklisták.

Nagy közös biciklis csengetéssel kezdődött a Magyar Kerékpáros Klub Happy Mass nevű sávavatója; az ilyen eseményeket azért rendezik, hogy a bringások ne csak tüntetéseken gyűljenek össze, hanem akkor is, amikor pozitív változást ünnepelhetnek. Kürti Gábor klubelnök beszéde után a hagyományos éljenzés közepette mindenki a magasba emelte a biciklijét, majd megindult az örömtekerés. Volt minek örülni, hiszen elkészült a nagykörúti kerékpársáv újbudai folytatása, amire 12 évet kellett várni. (Az Irinyi József utcát a főváros 2010-es terveiben a Bubi bevezetésével együtt akarták kerékpárbaráttá tenni.) Az új sáv a Kosztolányi Dezső tértől indul a Bocskai úton, ahol a bringások a buszokkal osztoznak rajta, majd önállóan tart az Október 23. utcán és az Irinyi József utcán át a Petőfi hídig. Ez a másfél kilométeres útszakasz köti össze Budát Pesttel.
Az autósok ugyan ritkán örülnek a bringasávoknak, de az új fejlesztéssel nem éri őket hátrány. Az Irinyi utca rendkívül széles, kényelmesen ki lehetett alakítani a kerékpárok helyét, Kürti Gábor szerint a körútról amúgy is egyre kevesebb autó érkezik Budára, a belvárosi forgalom csökkenőben van, így egyre inkább vállalható lesz a kerekezés.
– Ha megkérdezik tőlem, milyen Budapestet és milyen biciklis hálózatot szeretnék, akkor azt mondom, hogy olyat, mint az újbudai. Ez már közel van a készhez – jelentette ki a kerékpáros szervezet elnöke, hozzátéve, hogy a főváros egésze távolról sem áll ilyen jól. Jelentős a lemaradás a mobilitási terv céljától, vagyis hogy 2030-ra 10 százalék legyen a kerékpárosok forgalmi részaránya. A társadalmi haszon nem kérdéses. – A Bartók Béla úton például már folyamatosan ugyanannyi autó közlekedik, mint bicikli – mutatott rá Kürti.
Budapest 2020-ban, amikor megnyílt a Nagykörút a kerékpárosok előtt, nagy lépést tett előre, hiszen addig extrém sport volt ott két keréken közlekedni. A fejlesztéseket továbbhúzta, hogy a koronavírus-járvány alatt sokan választották a tömegközlekedés helyett a kerékpárt, már csak a bezártság miatti mozgáshiány enyhítésére is. 2021 júniusában mérték az évszázad legnagyobb biciklis forgalmát Budapesten. – Ahhoz azonban, hogy érzékelhetően kevesebben hagyják otthon az autót, még több fejlesztés kell – hangsúlyozta a bringás futárszolgálatot irányító klubelnök. A váltáshoz az autósoknak el kell jutniuk egy lélektani határig, amit számos tényező határoz meg a benzinártól a dugókon és a parkolási lehetőségeken át a kényelemig. – Ez a róka fogta csuka esete: addig az emberek nem fognak kiszállni a kocsiból, amíg nem lesz biztonságos a biciklizés, ezért a legfontosabb, hogy a fővárosban megteremtsük legalább az alaphálózat feltételeit – tette hozzá.
Jelenleg a Szent István körút a szűk keresztmetszet, a sűrű busz- és autóforgalom miatt itt kellene a leghamarabb új kerékpársávot húzni. Budapestnek van egy egymilliárdos közösségi költségvetése, amiről a fővárosiak dönthetik el, mire fordítsák. A Szent István körút ügye pár szavazattal van lemaradva az első három, megvalósítást érdemlő ötlettől. – Tüntettünk már sávokért, voltak, akik gerillaakcióban építettek bicikliutat, de olyan, hogy online szavazással nyerjünk rá pénzt, még nem fordult elő – mondta a sikerben bizakodó vezető.

T. D.