Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 18. csütörtök, Andrea, Ilma

Tovább zöldül az Etele út az 1-es villamosvonal meghosszabbításakor

Újbuda   |   2017, november 13 - 14:53
Nyomtatóbarát változatSend by email

Mintegy 500 fát és 11 ezer cserjét telepítenek az 1-es villamos november 13-án kezdődő meghosszabbítása során. Mivel az építkezés miatt fákat kell eltávolítani a villamos nyomvonaláról, a Budapesti Közlekedési Központ már a tervezés során is kiemelten kezelte ezt a kérdést – derül ki a BKK közleményéből.

Elkezdődött az 1-es villamos évtizedek óta várt és tervezett meghosszabbítása az Etele térig. A fejlesztés eredményeként 2019 elejétől Budapest legkorszerűbb villamosvonala még több utasnak nyújt majd az eddiginél is hatékonyabb eljutási lehetőséget. A mintegy 1,7 kilométeres hosszon épülő új vonalszakasz az Etele úton középen vezet majd. A villamosvonal biztonságos vonalvezetése érdekében szükséges az Etele út közepén található fasor eltávolítása. Ebbe a középső sávba eredetileg csak átmeneti jelleggel telepítettek fákat a 80-as években, hiszen ezt a területet egy később létesítendő villamos megépítésére alakították ki. A fejlesztés azonban évtizedekig elhúzódott, a növények pedig megnőttek. Eltávolításukat több szempontból is kompenzálják majd a fejlesztés során:

  • A fákat nem darabszámra, hanem törzsátmérőre pótolják vissza. Az Etele út mentén telepítendő fa és cserjeátmérő az engedélynek megfelelően el fogja érni az eltávolított mennyiség másfélszeresét (összes törzsátmérő: 5935 cm);
  • a közel 500 újonnan telepítendő fa és a 11 ezer cserje fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig;
  • a Bikás park és a Bártfai utcai középperonok között a vágányok nem lettek összehúzva, így lehetőség nyílt arra, hogy azok között növényeket lehessen telepíteni. Ide szögletes formájúra nyírt fák kerülnek, ugyanis a növények lombozata nem terjedhet túl egy bizonyos határon, nem lóghatnak bele a villamosok számára szükséges térbe;
  • elvégzik a környező zöldfelületek teljes felújítását is az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között az Etele út mindkét oldalán tervezett lakóépületek között is;
  • azokat a fákat, amelyek esetében ez megoldható, a kerületen belül más helyre átültetik;
  • az új villamosvonal-szakasz részeként az Etele úton végig füvesített pálya fut majd.

A felsoroltak mellett jelentős felújítást végeznek az Etele park teljes területén: megújul a növényzet, az összes járófelület, a dísztér, és új szökőkút épül, továbbá az Etele úttal párhuzamosan kétsávos kerékpárút létesül. A Fővárosi Önkormányzat beruházásához szorosan kapcsolódnak a XI. kerületi Önkormányzat összehangolt fejlesztései az egész térség életminőségének javítása érdekében: felújítják a Tétényi út és a Fejér Lipót utca közötti parkot és játszóteret, az Etele út északi oldalán a Somogyi út és a Bártfai utca közötti szakaszon található parkot, valamint a Tétényi út két útpályája közötti elválasztó sávot.

A legkedvezőbb verzió valósul meg

A projekt tervezése során a tervező külön fejezetet szánt a zöldfelületek kérdésének. A részletes megvalósítási tanulmány készítésekor (2013-ban) megvizsgálták a villamospálya elhelyezésének különféle lehetőségeit, alternatíváit. Ennek során az alábbiak merültek fel:

  • villamospálya a jelenlegi forgalmi sávok helyén;
  • villamospálya a jelenlegi parkolósávok helyén;
  • villamospálya a két középső fasor helyén;
  • villamospálya az északi útpálya két forgalmi sávja helyén.

Mindegyik változat esetében igaz az, hogy a villamos vágányzónája nem kerülhet közvetlenül a fasor mellé egyrészt azért, mert a villamos infrastruktúra építése során a fák gyökérzetének jelentős része elpusztulna; másrészt azért, mert a vágánytól mintegy 6 méteres magasságig a fák benyúló lombkoronáját is le kellene vágni.

A műszaki érvek és a 2014-ben készült tervezői javaslatok egyértelműen a középen vezetett villamosvágány kiépítése mellett szólnak. Ennek köszönhetően megmaradnak a parkolóhelyek, az Etele út teljes hosszában kerékpárút épülhet, illetve a villamospálya füvesítése is megoldható.

Ha egy másik alternatíva valósulna meg, akkor az út szélén húzódó villamospályák miatt a lakóépületek irányába kellene terjeszkedni, és a villamospálya nagyon közel kerülne a házsorokhoz. Az a megoldás több olyan változást is okozna, ami a környéken élők számára kifejezetten hátrányos lenne:

  • a lakóépületek közvetlen közelében kellene kivágni a fákat (közel 300 darabot);
  • csökkenne a közútpálya szélessége;
  • a parkolóhelyek száma drasztikusan csökkenne (több mint 180 férőhellyel);
  • ha a társasházak túloldalán kellene létrehozni új parkolóhelyeket, akkor az ott is csak a zöldfelületek csökkentésével lenne lehetséges.

Figyelembe véve a megújuló zöldterületek nagyságát, a pálya füvesítését, illetve azt, hogy a villamossal jelentősen javul a környék levegőtisztasága, összességében nem szenvednek hátrányt környezeti szempontból sem a térségben élők.